Ontwerpopdracht

Introductie

In de voorstelling MARE zijn er verschillende vaartuigen of drijvende objecten ontworpen die passen bij de personages uit het stuk. Hoe ziet in jouw ogen het ideale vaartuig eruit als de wereld zou zijn ondergelopen?

Doel

Je ontwerpt samen het ideale vaartuig dat past bij een van de personages uit de voorstelling MARE en die goed van pas komt als de wereld onder water is gelopen. Je mag ook een eigen personage verzinnen en vandaar uit bedenken wat voor soort voertuig hij of zij zou hebben gemaakt om te overleven.

Thema

Een vaartuig ontwerpen wat je nodig hebt als de wereld onder water is gelopen. 

Tijd

2 uur

Benodigdheden

Computers of tablets, pen en papier.

Stap 1: Groepen samenstellen

Verdeel de klas in groepjes van 4 tot 6 leerlingen.

Stap 2: Brainstorm

Bedenk zoveel mogelijk ideeën voor een vaartuig, iets dat kan drijven, niets is te gek, alles is mogelijk. Denk verder dan een boot of een woonboot.

Stap 3: Uitwerken

Kies na een kwartier één vaartuig en werk deze volledig uit met je groepje.

  • Hoe ziet het vaartuig eruit?
  • Hoe kom je vooruit? Heeft je vaartuig een motor? Op welke energiebron werkt deze motor?
  • Welke functionaliteiten heeft je vaartuig?
  • Waarom denk je dat dit het ultieme vaartuig is om te overleven?
  • Maak tekeningen of indien tijd maak een 3D versie. 

Stap 4: Presentatie

Presenteer je vaartuig voor de klas en probeer je medeleerlingen te overtuigen. Stuur je ontwerp naar educatie@visavis.nl en we zetten je ontwerp hier online!